Verslag 27 mei

27 mei 2019 - Nationaal park Queen Elizabeth, Oeganda

Hallo allemaal. Weer een mooi verslag van vandaag.

De dag begon met regen en een overheerlijk ontbijt . Om 8uur gingen we met de bus richting Queen Elisabeth Park wat ongeveer 5/6uur rijden is.

In het begin in city town gestopt om te tanken en geld te pinnen. Maar natuurlijk ook weer een heerlijke fles Malibu voor de liefhebbers gehaald en een volleybal omdat de bal die we meegenomen hadden lek was.

Daarna zijn we snel vertrokken. De indrukken onderweg zijn zo mooi en soms aangrijpend. Van overladen bodaboda’s en vrachtwagens tot DIV kraampjes langs de weg en veel kinderen die Mzungu naar ons roepen en heel enthousiast zwaaien. Na een tijdje rijden dutte we langzaam in en pakten wat rust, maar we werden al snel gewekt door de toeter van de bus die ineens spontaan ging toeteren en niet meer uitging.. na wat geprobeerd te hebben uiteindelijk maar de stekker van de toeter eruit getrokken en konden we weer verder, en de mensen daar zwaaiden ons weer lachend uit. Nadat we langs een aantal grote landstukken van rijke  koe boeren en de melk fabriek gereden waren, kwamen we uit in de stad Mbarara. Het is de 2e grote stad en regeringsstad  van Oeganda. Daar hebben we heerlijk geluncht met slappe koffie en heerlijke cappuccino. Toen we de reis weer verder gingen reden we door prachtige thee plantages en een paar arabica koffie plantages die daar tussen de bananenbomen groeien. Het landschap werd steeds meer van heuvelachtig naar echte bergen waar de thee plantages op groeide. Ook zagen we een van de hoogste bergen van Oeganda van ruim 5000 meter hoog, waar ook regelmatig sneeuw op de top ligt. Ook veranderde ons zicht door de wegwerkzaamheden die daar begonnen en door gingen tot in het Queen Elisabeth Park. De weg wordt totaal opnieuw aangelegd en wij reden tussen de bouw machines door en zagen soms niks door het stof. Maar ook weer heel mooi om te zien hoe ze hier aan de weg werken en een steeds betere infrastructuur komt. Misschien is dat niet voor iedereen die daar langs de weg woont een vooruitgang, maar er zal ongetwijfeld ook meer handel en mogelijkheden komen. Daarna kwamen we al snel aan het einde van het berg gebied en keken we uit over het mooie vlakke Queen Elisabeth Park, waar we ook gelijk even weer heel spontaan onze vlog hebben op genomen. Ook zag Ton daar als eerste de olifanten al lopen en konden we niet wachten om snel het park in te gaan. Na de kinderen die zich snel rond de bus verzameld hadden een fruittella en gedag gezegd te hebben, reden we naar beneden richting het park en zagen we de aapjes al langs de weg zitten. In het park zagen we al snel drie olifanten links van de weg lopen en rechts een mannetjes olifant die vaak alleen loopt. Omdat we nog wat tijd over hadden en het schitterend weer was zijn we alvast verder het park ingegaan opzoek naar de wilde dieren. Ondanks het qua aantal dieren rustig was, was het toch een hele belevenis en hebben we de steenbok en impala regelmatig gezien. Ook de ‘Pumba’ liet zich vaak zien net als de vele mooie kleurrijke vogels die er in Oeganda leven. Maar we kwamen natuurlijk ook voor de indrukwekkende wilde dieren zoals de leeuw enz. Na een tijdje zoeken en speuren zagen we al twee buffels in de schaduw liggen en vele impala’s die op scherp stonden. Daar moesten we wezen.. En ja hoor, daar lag een leeuwin heerlijk onder een boom te slapen en raakte niet echt onder de indruk van een busje die vlak naast hem stopte.. Net zoals haar jonge welpjes die in de struikjes rond liepen en we niet goed konden zien. Maar dit was voor ons al een heel mooi begin en zijn we weer verder gegaan naar volgende verblijfplaats ‘Ihamba lake side safari lodge’ . Een heel mooi verblijf waar s’avonds de nijlpaarden uit het water komen om te eten en we een heel mooi uitzicht over het meer hebben met zonsopgang. Nu ga ik weer snel naar mijn mooie lodge want morgen gaan we vroeg de game drive starten en hopen we weer mooie dieren te kunnen zien.

Dank jullie allemaal voor alle leuke en bemoedigende reacties en ook in Nederland een hele fijne tijd toegewenst!!

Markie

1. Mary Bos:
    27 mei 2019
    Opnieuw weer genoten van jullie verhalen en foto's
  2. Lian van Galen:
    27 mei 2019
    Zo onwijs leuk om al jullie belevenissen op deze manier mee te kunnen maken, alsof ik er een beetje bij ben. Heel veel plezier weer voor morgen en genieten maar. Goede nacht.
  3. Arno Mulder:
    27 mei 2019
    Gaaf, mooi verhaal. Zo te zien hebben jullie zeker naar zin.

Xxx
  4. Margaret:
    28 mei 2019
    Lange dag zo, met heel veel indrukken. Mooie reis .

Xx
  5. Karin van Dijk:
    28 mei 2019
    Ook ik heb dit even onder werktijd en een stukje pauze gelezen (ook sorry Ton :-) ).
    Maar wat een leuke verhalen. Jullie hebben echt een geweldige tijd daar.
  6. R.S. Kemper:
    Mooi verhaal.