30 mei chimpansees en reisdag

30 mei 2019 - Kampala, Oeganda

Vandaag is het een hele mooie dag. ‘S ochtends zaten we om 6:45 uur aan het ontbijt. Voor velen van ons was het een korte nacht geweest omdat we gisteravond nog gepoold hebben met z’n allen. Sommige potjes waren wel erg spannend. Het was super gezellig maar daardoor werd en het wel laat.

Na het ontbijt gaan we dan op chimp track in Kibale national park (sinds 1932 open voor toeristen en het is 1 van de 10 parken in Oeganda). Eindelijk opzoek naar chimpansees. Spannend of we ze wel vinden. Eerst kregen we een briefing en werden er leuke feitjes verteld. Hier de details (waar Ton en Joost zo graag van houden en ik stiekem ook):

Het park is 754 km2 groot

Het heeft de meeste chimpansees van Afrika, namelijk 1450 chimpansees.

er zijn 250 vlinders en 350 vogels

14 apen soorten

Er zijn 15-20 groepen chimpansees waarvan 5 groepen in aanraking komen met mensen.

Van deze 5 groepen zijn er 3 voor biologen en de wetenschap en 2 groepen voor de toeristen.

De groep die wij gaan we bezoeken met gids Annet bestaat uit 120 leden chimpansees.

Daar gaan we dan. Na een tijdje dwars door het regenwoud gelopen te hebben, zien we 1 mama met een baby. Er komt ook nog een tweede bij. Daarna zien we verderop 1 chimpansee. Hij maakt heel veel geluid. Indrukwekkend. Deze is beweeglijker. Hij is lekker aan het eten en glijdt vervolgens uit de boom en loopt zo voor ons weg het bos in. Wauw. Toen weer verder zoeken. We hoorden al heel veel herrie in het bos. Net of ze ruzie hebben. Dus dwars door de jungle (niet op de paden maar overal tussendoor dus bukken voor de takken en bomen en door de takken heen) op weg naar het geluid. En ja hoor na een lange wandeling (het zweet loopt over onze rug) zien we een chimpansee op de grond zitten. Zo vlakbij kunnen we foto’s maken. Al snel zien we er nog 1 in de boom honing eten (een mannetje, was erg duidelijk te zien) en een ander (een vrouwtje) is aan het slingeren in de boom. Ze hebben duidelijk zin. Daarna gingen ze meerdere chimpansees roepen en al snel kwamen er meer. Zij hadden er ook zin in. Chimpansees doen het ongeveer 20x op een dag, het duurt maar 8 seconden en de mannetjes zijn niet monogaam. Maar als een vrouwtje naar een andere groep gaat, daar zwanger raakt, dan wordt de baby en de moeder gedood en opgegeten. Vreemd gaan wordt dus zo afgestraft in de natuur.

Maar goed in totaal hebben we 10 chimpansees gezien op 1 plek waaronder de president (de leider). Ze slingerde tussen de bomen, kwamen op de grond om uit te rusten of lagen lekker in de boom uit te rusten. Ook een moeder met een iets oudere baby gezien. Heel indrukwekkend.

Daarna liepen we weer terug naar briefingcentrum. We zaten heel diep in de het regenwoud. Onderweg hebben we nog heel veel bierfruit bomen gezien. Als olifanten deze opeten dan raken ze dronken, gaan ze zwalken. Het bos stonk naar deze vruchten.

We hebben zeker nog 1 uur gelopen voordat we er waren. In totaal hebben we 3,5 uur gelopen en gekeken naar de chimpansees. Vermoeiend door de hoge luchtvochtigheid en onevenheden maar wat is dit het waard geweest zeg. Sjonge zo mooi.

Terug in het hotel hebben we geluncht, kort gedoucht, inpakken en wegwezen. Op weg naar Kampala. Een reis van 6 uur. Onderweg is er heel veel te zien. Oeganda verveelt nooit. Mooie uitzichten, mensen die langs de weg (waar David met 110 km per uur rijdt) lopen, fietsen en zitten, kinderen die spelen, allemaal kraampjes, groepen schoolkinderen (in uniform) die uit school komen op weg naar huis. Nee je blijft je ogen uitkijken naar het typisch Afrikaanse gebeuren. Al hebben we ook veel de binnenkant van onze ogen bekeken.

Onderweg zagen we ook nog groepen katholieke pelgrims langs de kant van de weg lopen. Ze komen uit Congo en zijn op weg naar kampala naar een begraafplaats waar de vermoorde katholieken begraven liggen. Deze zijn rond 1885 vermoord door de koningen van Oeganda omdat de kerk een bedreiging voor ze was. Deze begraafplaats is nu een bedevaartsoort. Deze mensen wandelen dus in totaal 400 km naar kampala (8-10 dagen). Respect.

We zijn op weg naar het hotel yellow haven waar we ook de eerste nacht geslapen hebben in kampala. We zitten nog in het busje en het is al 18:30 uur. We moeten zeker nog 1 uur rijden voordat we er zijn. Duurt nog wel even.

Het is de Laatste avond in Oeganda. Dus we gaan het gezellig maken met Nile (bier) en voor de dames Malibu. En 30 seconds of een ander spel zullen we gaan spelen.

Groetjes, Carin

1. Lian van Galen:
    30 mei 2019
    Wat een schitterend verhaal heb je geschreven Carin. Echt weer een fantastische belevenis. Jullie zullen wel moe zijn van al dat lopen, maar dat was het dus wel waard. Een fijne avond voor jullie allemaal gewenst met veel spelletjes plezier. Groetjes Lian
  2. Gert-Jan van der Vegt:
    30 mei 2019
    Leuk hoor al die lessen uit de natuur onderbouwd met feiten en belevenissen! Ook bij ons loopt de temperatuur op zodat je geen klimaatverschil hebt bij thuiskomst
  3. Bouw.leny veenman:
    31 mei 2019
    Wat hebben jullie een prachtige en mooie reis gemaakt. Wij hebben jullie gevolgd en er van genoten. ☺😊
  4. R.S. Kemper:
    1 juni 2019
    Prachtig. Mooi natuur. Een mooi en indrukwekkend verhaal.