31 mei, laatste dag in Oeganda

31 mei 2019 - Kampala, Oeganda

Om 7:30 ontbijt en 8:30 vertrek, in onze Fortune blouse, naar een koffieopkoper. Pastor Fred gaat met ons mee.
Pff lang rijden, binnendoor in de stad Kampala, met hele drukke wegen, niet normaal. Ik zou hier niet gaan rijden anders word ik er gestrest van (hihi). Oeganda heeft een treinspoor, dwars door kampala heen, en rijdt maar 2x per jaar. Het is alleen een goederentrein. Passagierstrein kennen ze niet.
Zag een auto, een vrachtwagen, motor, in de rivier wassen. Net een soort autowasserette. Wel grappig om te zien.
We zagen de Mandela stadion die wordt gebruikt voor voetbal, atletiek, zwemmen, etc, alle sporten worden er in gehouden.

Bij de koffieopkoper kregen we een rondleiding. We moesten een helm op en gele hesje aan voor de veiligheid. Ze laten ons de fabriek met koffiebonen zien. Er staat een koffiesorteerder net als bij pastor Fred maar die is heel klein en deze is een hele grote fabriek waarbij het twee lijnen heeft. Een voor Arabica en een voor Robusta.

De koffieopkoper koopt de bonen van de boeren, scheidt de bonen van afval, steentjes en takjes en haalt de vliesjes eraf. Vervolgens worden de bonen op maat gesorteerd en op kleur zodat alleen de groene bonen overblijven. Deze bonen gaan op transport naar de koffiebranderijen in Amerika, Nederland etc.

Er werkte nu ook een Nederlander als salesmanager bij de koffieopkoper. Is handig voor de communicatie en het begrip.

Ton, Gerrit en pastor Fred blijven nog voor een meeting. De rest gaat naar Kampala om te shoppen en ja we hebben aardig wat leuke dingen gekocht, meer van Oeganda spullen erg leuk.
Daarna gingen we lunchen met z’n allen en echt heerlijk gesmuld. Carin, Denise en ik hadden sandwich genomen maar 3 verschillende dan kunnen we sandwich broodjes ruilen Lekkkeeerr. We kregen een goody bag mee van de restjes. Die hebben we aan een heel arm kindje onderweg gegeven. Hij was heel dankbaar en blij met zijn eten.

Nu gaan we terug naar hotel en we gaan eindelijk zwemmen.

Rond half 8 vertrekken we vanuit hotel naar vliegveld op weg naar Nederland. Ik zal Oeganda missen (de rest van de groep ook).

Ik heb erg genoten afgelopen dagen. Lieve Carin, Denise, Ton, Mark, Joost en Gerrit, ik zal jullie missen als ik thuis kom. Jullie zijn toppers.

Xxx- jes Collinda

Aanvulling Carin:
Dit weekend komen er 1 miljoen mensen (de pelgrims uit oa Congo), erbij, naar de stad Kampala omdat ze maandag 3 juni een processie hebben naar de pelgrimsplek (de begraafplaats, zie info gisteren). De katholieken die vermoord zijn, zijn drie jaar geleden heilig verklaard. Kortom het is al een enorme drukte in de stad maar het wordt alleen maar gekker. Overal zitten dan mensen ook in de bomen.

1. Arno Mulder:
    31 mei 2019
    Gaaf , wat een ervaring. Heel fijn dat het prachtige unieke reis is .
    Goede reis terug naar kikkerland
    Ps ,ca.30 graden in Nederland tot A.s maandag 😅
    Fijne avond. Arno
  2. Janneke Heemskerk- Lalleman:
    31 mei 2019
    Wat hebben jullie veel beleefd en gezien. Dat zullen jullie nooit vergeten!
    Heel goede en gezegende terugreis gewenst.
    Liefs Janneke
  3. Marcella:
    31 mei 2019
    Goede reis allemaal. Ook fijn als je weer terug bent lieve zus.
    Liefs Marcella
  4. Margaret:
    31 mei 2019
    Deze reis zal je (jullie) niet snel vergeten.
  5. Lian van Galen:
    31 mei 2019
    Ik zal jullie mooie, gezellige verhalen en filmpjes wel missen.
    Maar ben wel heel blij als Denise weer veilig thuis is.
    Een goede terugreis allemaal en dank jullie wel dat ik mee mocht genieten
    van jullie indrukwekkende en onvergetelijke reis.
    Lieve groetjes voor jullie allemaal. Lian
  6. Wim:
    31 mei 2019
    Ik heb jullie gevolgd was heeel leuk goede veilige terug reis.
    Wim Mulder ( schoonvader van Collinda) 💋💋💋💋👍
  7. Sherien Qualm:
    31 mei 2019
    Gave verhalen en foto's/video's gister en vandaag! Zo bijzonder wat jullie hebben gezien en meegemaakt!
    Goede reis terug! Tot maandag!
  8. Hein van Baalen:
    2 juni 2019
    Beste allemaal,
    Heb met tussenpozen de verslagen gelezen. Een ding bleek hieruit dat het jullie inspireerde. Mooi hoe je kunt lezen dat er iets met de groep en iets met de groep in Oeganda ontstaat. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat gevoel blijft en gewoon onderling vast blijven houden. Mooi einde ook dat (ook al was er helaas iets vreselijks voor nodig) katholieken heilig verklaard zijn.
    HH