24 mei koffieboeren bezoeken en mais molen

24 mei 2019 - Kalisizo, Oeganda

Vanmorgen begon al goed...stromende regen en zoutvaatjes waarvan de doppen niet goed opzaten. Krijg je wel heel veel zout over je scrubbled egg. Lekkerrrrrrr he Ton ;). Daarna naar het kantoor van Pastor Fred. Het kantoorgebouw staat er sinds 2 jaar. Aan pastor Fred gaven we alle khaki broeken die mee waren genomen (behalve die van Ton, zo jammer). Onze vlaggen werden gegeven en daarmee is een groepsfoto gemaakt. In het kantoor vertelde Fred het ontstaan van het koffieproject. Dit hebben jullie al eerder kunnen lezen in onze blogs. De boeren worden ingedeeld in verschillende werkgroepen van 20-25 man zoals ‘Faith’, ‘Joy’, Naftali’ etc.

Natuurlijk gingen we de koffieboeren bezoeken. Dit was nog wel een uitdaging om daar te komen omdat we door de modder moesten rijden met hele diepe gaten en plassen. Hobbel de bobbel. Onderweg was heel indrukwekkend en bijna niet te omschrijven. Mooie velden afgewisseld met arme huisjes en vrolijke kindjes. Wij zijn voor hun echt een bijzonderheid, “Musungu” zeiden ze steeds, wat betekent “blanken”. In een heel arm boerendorpje stopte we. Niemand van het dorp heeft regenbescherming aan en velen lopen gewoon op blote voeten. Maar wij wel, poncho’s, regenbroeken, beenbeschermers en we zijn klaar voor ons bezoek in de velden. Boer Isaja, van de Naftalie groep, liet zijn velden en mooie struiken zien. Samen met boer Isaja mochten we koffiebonen plukken. Erg mooi. Daarna liet hij trots zijn velden zien, 700 struiken (een normale boer heeft 300 struiken). Tussen de koffieplanten staan ook bananenbomen, mangobomen, pampajabomen, jack fruit om zo de koffieplanten te beschermen tegen de zon. Zij geven schaduw.

Terug in het dorp kwamen overal kinderen vandaan. Vele foto’s werden gemaakt. Ze zijn zo schattig. Mooie fotomomenten. In de kerk kregen we nog de boekhouding van boer Isaja te zien. Hij had ruim 4000 kg bonen afgelopen seizoen geoogst (september-oktober). Dit is veel. Daarna begon een groep kinderen te zingen “Hij die in mij is, is sterker dan die in de wereld is”. Erg indrukwekkend en bijzonder.

Op weg naar boer 2, boer Monday, om het drogen van de koffiebonen te kunnen zien. Deze worden gedroogd op tempolines. Alleen het regende dus dit konden we niet zien. Daarom gingen we in zijn velden kijken. Hij heeft 4 ha koffiestruiken, in totaal 2000. Het zag er goed uit. Gelukkig is het nu ook droog geworden.

Ondertussen hadden we wel trek gekregen. Bij het nieuwe guesthouse van Pastor Fred, open sinds begin die jaar, kregen we een lekkere lunch aangeboden. Daarna mochten we 1 van zijn kamers bekijken. Dit ziet er erg goed uit. Er zijn 12 kamers om gasten te ontvangen.

‘S middags zijn we naar de mais molen geweest. Director Martin, ‘happy Martin’, ontving ons heel enthousiast. In zijn kantoor vertelde hij het ontstaan van het mais project. In het kort: om een heel arm dorpje snel te kunnen helpen is gekozen voor mais ipv koffie. Met mais heb je na 1 jaar al opbrengst bij koffie duurt dit 3 - 5 jaar. Na 1 jaar had dit dorpje al opbrengsten en dus geld om te kunnen investeren in bijvoorbeeld stenen huisjes maar ook in een mais molen, en een waterreservoir voor dry season. De waterpomp die het water in de reservoir brengt, draait op solar energie. Het project is begonnen in 2014. De mais molen werd aan ons getoond waarbij mais werd gemalen tot uiteindelijk mais meel. Hier kunnen ze maisbrood mee maken en onze bekende Maisena.

Als dank kregen we van hun nog eten en drinken aangeboden.

Tijd om weer naar huis te gaan. Moe van alle mooie indrukken zitten we nu bij te praten en zijn we tot de conclusie gekomen dat we deze dag een dikke 8 geven.

Morgen weer een mooie dag voor de boeg.

Groetjes,

Carin

1. Wim:
    Mooie verhalen genieten maar
  2. Diederik:
    Wat een mooi verslag!! Echt bijzonder! Geniet met elkaar
  3. Ton:
    24 mei 2019
    Carin vergeet dat ik 2 kilo Kalimi bonen moest meenemen en 2 vlaggen. Ze geeft mij nu de schuld, zo jammer
  4. Bouw.leny veenman:
    25 mei 2019
    Mooie verhalen. Wij volgen jullie en genieten met jullie mee. Lieve groetjes
  5. Desley:
    25 mei 2019
    Gaaf zeg, leuke foto’s ook!!