Verslag 26 mei

26 mei 2019 - Kalisizo, Oeganda

Vandaag konden we uitslapen, normaal rond 7.30 uuraan tafel nu 8.30 uur. We gingen vandaag naar de kerkdienst van pastor Steven, de broer van pastor Fred. Deze kerk ligt 45 minuten rijden vanaf het hotel. De regen kwam met bakken uit de hemel en we zijn wederom dankbaar dat we gisteren bij Betty mooi droog weer hadden, en geen jas of paraplu nodig hadden. Tijdens het rijden werd het droger, gelukkig hadden we geen jassen nodig, bij en in de kerk. Onze dames hebben zich aangepast aan de gewoonte van de kerkgangers en hebben jurken aan, speciaal gekocht voor deze reis, complimenten dames jullie zagen er top uit!!

Het thema in de dienst was moed, wilskracht doorzettingsvermogen. We moesten ons 2 keer komen voorstellen op het podium, door onze naam te noemen en wat je eventueel nog kwijt wilde. 2 keer voorstellen kwam omdat we het einde mee maakte van de 2e dienst en begonnen aan de 3e dienst die morgen, die begon rond 10 uur en eindigde rond 13.15 uur. We begonnen met een half uur tot 3 kwartier met zingen, worship oa. “Tienduizend redenen tot dankbaarheid” mooi en ontroerend als je zo’n lied mag zingen zover van huis, zo herkenbaar, daarnaast veel geluid, klappen enz.

Daarna Brenda (ons sponsorkind gezin Corrie en Ton) meegenomen vanuit de kerk in Kakuuto. Brenda woont normaal op school. Samen met haar begeleider vanuit de stichting hebben haar meegenomen naar het guesthouse van pastor Fred, hier hebben we een lekkere maaltijd met elkaar genoten, samen met pastor Fred, zijn vrouw en pastor Steven. Na het eten naar het huis van haar oma gegaan. Corrie en de kinderen hadden een hele tas met spullen meegegeven zoals springtouw, kleurboek, ondergoed, een Engelse Kinderbijbel, ze heeft dit thuis gelaten bij haar oma omdat ze anders de kinderen op school jaloers zou maken. We hebben haar samen met haar begeleider weer terug gebracht naar haar school.

Toen terug naar het hotel, inmiddels was het al 16.30 uur. Onderweg zijn we gestopt en hebben we een verse grote ananas gegeten en kleine banaantjes. Kosten waren totaal 1 euro. Net als gisteren zo vers die ananas, echt fantastisch, Joost zei nooit geen ananas te eten maar nu kon ie er niet vanaf blijven.

Even verderop zat elke keer als we langsreden een man die geestelijk en lichamelijk niet gezond was. Mark had deze man al vaker gezien en had David daarom ook gevraagd om hier te stoppen. Mark heeft deze man gezegend en gebeden en met diverse mensen het gesprek aangegaan.

Bij het hotel zijn we uitgestapt en zijn Denise, Joost en Mark samen met David de chauffeur terug gegaan naar het dorp om een vlog op te nemen. Daarna weer teruggekomen.

Het licht was ondertussen uitgevallen dus er was geen licht, internet, enz. We zouden bij het hotel gaan BBQ.

Pastor Fred heeft zijn levensverhaal verteld onder het genot van een zak borrelnootjes (de echte met dank aan Corrie;-) daarna lekker gegeten.

Nu is pastor Fred weer weggegaan, want nu ik deze blog schrijft zitten ze heel de buurt wakker te houden met het spel 30 seconds.

Of het echt een rustdag was? Joost had gehoopt een middag vrij te zijn zoals gepland maar je ziet aan dit verhaal, er was genoeg te doen.

Er is nog een vraag, het is wit, er zit alcohol in, en het ruikt naar kokos.

Groetjes Ton

1. Henk van Dam:
    26 mei 2019
    Wat een mooie tijd beleven jullie zeg! En wat een gave verslagen en foto’s. Leuk om jullie zo te kunnen volgen! Geniet er verder van.
  2. Caren:
    27 mei 2019
    Super leuk om te lezen allemaal. Wel onder werktijd, sorry Ton ;), maar te leuk om jullie avonturen te lezen en de prachtige foto's te bekijken. Enjoy!